Flowtalk

Göran Adlén

Med känsla för både framtiden och samtiden!

Göran Adlén är trendanalytiker, författare och föreläsare med engagemang och passion.
Han är också fd civilekonom från Lunds Universitet som hade tänkt sig en forskarkarriär. Men omständighter pekade på annat.. Han var VD för ett mindre innovationsföretag innan han tog steget in reklambranschen. I tio år arbetade Göran som projektledare, VD, creative director och copy på flera namnkunniga byråer.
Han undervisar på IHM i marknadsföring och marknadsanalys - och är också handledare och examinator för elevernas slutprojekt.
I över 15 år har han kommit med sina uppskattade trendrapporter.

Idag inspirerar Göran allt från små ledningsgrupper till tusentals personer vid stora evenemang.
Under åren har det blivit föreläsningar för allt från fjädefäuppfödare, makeupartister, revisorer, advokater, läkare, tandläkare, mäklare, finansanalytiker, PT, plåtslagare, målare, säljare, politiker, begravningsentreprenörer, frisörer, journalister, lärare, präster och många många fler. Han är själv tacksam för den häftiga utbildningen som han per automatik fått genom att ha mött flera hundratusen personer och hela tiden får sätta sig in i så många olika branscher.

Görans bakgrund och erfarenhet gör att han kan ta sig an en mängd olika ämnen och föreläsningarna skräddarsys efter tillfället samt målet/syftet med eventet. Påläst och väl förberedd kommer han till varje uppdrag.
Hans föreläsningar uppdateras ständigt!
Oavsett ämne och inriktning så vill han att åhörarna ska ha roligt under tiden och få något att tänka på efteråt.

Nedan några exempel på föreläsningar att utgå från:

Liten, snabb och fylld av kärlek:
Framtiden är inte nattsvart. Framtiden är euforiskt ljus. Du bestämmer själv hur du ska se på din framtid. Det här är en viktig trendrapport! Göran ser stora förändringar de närmaste åren både i världen, i näringslivet och i samhället i stort. Många jobb kommer att försvinna och ersättas av andra. Samtidigt kommer gamla varumärken att få en renässans. I denna föreläsning visas hur köpstilar och köproller kraftigt förändras. Hur nya generation Z förväntas agera både som konsumenter och som arbetstagare.
Man kommer att få höra hur företagen blir de nya politikerna som har möjlighet att skapa en bättre värld och ett hållbarare samhälle och varför det inte längre handlar om att bara skapa snackisar utan att nu skapa ett drama istället. Föreläsningen baseras på Görans senaste trendrapport och boken ”Liten, snabb och fylld av kärlek”. Det är en optimistisk och omskakande föreläsning. För det handlar om att tänka om.  Förändra sig. Förbättra sig. För tänk, det var inte bättre förr....

Är det analoga det nya digtitala?
Robotar som kan dela hjärna med andra robotar, röststyrda betjänter som styr vår vardag, miljarder intelligenta prylar som bildar ett gigantiskt internet of things, självkörande bilar, 3d-printade kroppsdelar, intelligenta sängar som gör att vi kan sova bättre och kuddar som gör att vi kan andas bättre.  Allt kan digitaliseras. För en del är det skrämmande, för andra är det en enorm möjlighet. Men det är som Epiktetos, som levde mellan 50-140 f.kr sa: ” Det finns bara en väg till glädje och det är att sluta bekymra sig över det man inte kan påverka”.
Maskinerna kommer att vara överlägsna oss i mycket. Det kommer att bli enorma förändringar. Det finns också fantastiska möjligheter, om man gör rätt, men redan nu ser vi många som har misslyckats med sina digitala satsningar. Det är lätt att göra fel. Det är lätt att glömma människan. Det är lätt att glömma syftet med digitaliseringen. För mitt i den stora digitaliseringseran så ser vi fler och fler analoga branscher som växer.

'Made by hand' kommer att bli ett av framtidens stora konkurrensmedel. För framtiden är inte digital. Framtiden är inte heller analog. 'Den är digilog'. I denna föreläsning visar vart tekniken är idag och vad vi kommer att se de närmaste åren och vad man ska göra för att inte köra vilse i den digitala snårskogen - d v s hur man blir digilog. Detta är underhållande, konkret, fascinerande stund om framtiden där Göran vill servera häftiga reflektioner, tankar och verktyg till hur man ska bli den digiloga vinnaren.

Avokadomanagement
När man tar på en bra avokado så ska den mjukna lite grann. Inte för mycket, för då blir den kladdig. Inte för litet, då är den stenhård och oätlig. Det är genom att klämma på en avokado som vi kan lära oss om framtidens ledarskap. För precis som en avokado, om du blir för mjuk, kan du inte leda. Blir du för hård, kan du inte heller leda. Men du måste precis som avokadon ha en stenhård kärna. En kärna som bygger på dina värderingar och dina drivkrafter.F
ramtidens ledarskap ställer en massa nya krav. En ny generation arbetstagare, med ny kunskap och som heller inte är anställda på det traditionella sättet kommer nu in på arbetsmarknaden. Hur ska man skapa en stark företagskultur med människor som är traditionellt anställda tillsammans med digitala nomader, och där maskinerna kan mer än människorna?  Den här föreläsningen baseras på den senaste forskningen inom ledarskap, byggd på studier inom vad den framtida arbetstagaren kommer att kräva av sin arbetsgivare och självlärda erfarenheter över hur man skapar den allra bästa guacamolen

Göran är en sann estradör och hans föreläsningar är en totalupplevelse för alla sinnen. Här finns energi, skratt, eftertänksamhet, värme och stundtals omskakande sanningar i en härlig kombination.

Ämnen:
* Trender
* Inspiration
* Motivation
* Ledarskap
* Personlig utveckling
* Affärsutveckling
* Varumärken
* Sociala medier
* Marknadsföring
* Försäljning
* Marknadskommunikation

Ring 0765- 800 400 eller fyll i bokningsförfrågan nedan:

Rätt talare kan berika ett möte, förstärka eller understryka ett budskap och motivera, inspirera, roa och underhålla.
En moderator leder och optimerar möten, håller i den röda tråden, klargör sammanhang och leder debatter.
Våra erfarna underhållare fångar publiken, håller stämningen hög och skapar kontakt mellan scen och åhörare.